Het blijft een vreemde gewaarwording op Schiphol als je naar de taxi’s kijkt bij de aankomsthal. Mensen stappen in bij een schipholtaxi die je op het duurste landelijke tarief naar de bestemming brengt. Of je nu een Schipholtaxi naar of van Schiphol nodig hebt, het kan stukke goedkoper, soms zelfs voor de helft !

Geld weggooien voor niets

Zeker in deze tijden van crisis vraag je je af waarom mensen argeloos in een taxi stappen en blijkbaar graag te veel betalen. Als je even op internet zoekt vind je er talloze schipholtaxi’s, die stukke goedkoper zijn. Je wordt netjes van huis opgehaald op de afgesproken tijd en kom je vanuit het buitenland aan op de luchthaven dan staat de chauffeur al weer voor je klaar om je naar je bestemming te vervoeren. Een Schipholtaxi bestellen kan ook online en je hebt meteen zwart op wit wat de afspraken zijn. Bij kleine ritjes kan het tussen de vijf en tien euro schelen en bij grote ritten kan het oplopen tot de helft!

Uit het zicht staan veel Schipholtaxi’s te wachten

Achter op Schiphol uit het zicht staan een paar honderd taxi’s hun buurt af te wachten. Veel “vaste rijders” betalen grof geld om aan dit blijkbaar rendabele spel mee te doen. Meestal staan ze uren te wachten voor een ritje en soms als het druk is kunnen ze meteen doorrijden. De “vaste rijders” werken grotendeels als zzpr’s en betalen een hoop geld voor hun plekje. Anderen rijden in loondienst voor het minimum loon.  Helaas komst het nogal eens voor dat chauffeurs moedwillig een straatje om rijden om zodoende aan een mooie dagomzet te kunnen komen. Op zich niets nieuws onder de zon, want overal ter wereld moet je immers oppassen als je in een taxi stapt.

Taxiland is in het jaar 2000 in principe opengesteld voor iedereen met een rijbewijs

Het is een Europese trend geworden, beroepen zoals de taxibranche zijn niet meer beschermd door bijvoorbeeld een maximaal aantal taxi’s per regio. Ook kan iedereen tegenwoordig notaris of een opticien worden zonder papieren. Wat er achter zit dat is het creëren van banen. Zo waren er voor het jaar 2000 zo’n 1500 taxichauffeurs in Amsterdam, en nu is de schatting momenteel minstens het dubbele. Het is een schatting omdat niemand hier exacte kijk op heeft. Voorheen was een ondernemersvergunning in een bepaalde regio geldig en nu landelijk. Wat nu dus gebeurd, is dat taxi’s van ver buiten bijvoorbeeld Amsterdam, in het weekend hun geluk in de hoofdstad komen zoeken. Het komt er op neer dat dezelfde koek nu over meerdere gezinnen wordt verdeeld wat ten koste gaat van de kwaliteit en de inkomens van de serieuze taxichauffeurs.

Inmiddels meer regulatie in taxibranche

Na een start in het jaar 2000, dat echt alles met een rijbewijs taxi mocht rijden, is er toch weer meer regelgeving gekomen. De chaos was zo groot dat klanten op grote schaal werden opgelicht, veel chauffeurs geen Nederlands spraken en met auto’s van meer dan 10 jaar oud reden. Gelukkig voor de branche is het nu een stuk moeilijker geworden om taxichauffeur te kunnen worden. Pittige examens moeten nu worden afgelegd en als men in Amsterdam op een standplaats wil staan moet je bij een zogenaamde TTO zijn aangesloten. Deze organisatie houdt als het waren de chauffeur in de gaten en kan sancties opleggen bij klachten.

Schiphol blijft met de Schipholtaxi een status apart houden. De wet schrijft voor dat een ieder toegang moet hebben tot een taxistandplaats. Op de luchthaven Schiphol is hier bijna geen sprake van. Twee derde van de taxi’s daar rijden er volgens een aanbesteding aan ondernemers die de plekken op de standplaats weer opvullen met of loondienst chauffeurs of een verpacht constructie. Het overige derde deel daar kunnen buitenstaanders zich voor aanmelden. Om hiervoor in aanmerking te komen heb je een TX Keurmerk nodig, wat theoretisch best streng is maar als met de kwaliteit chauffeur en auto ziet dan ga je daar toch zeker aan twijfelen.